Hiertoe leiden wij op
De opleidingen leiden op tot diverse begeleiders met verschillende rollen, te weten: coach, supervisor, teamcoach en /of intervisiebegeleider. Voor allen geldt dat wij opleiden tot begeleiders:
Die het appèl van de ander kunnen waarnemen.
Hierbij gaat het om het afstemmen op de ander, op jezelf en op elkaar en kunnen weten waar die ander voor komt. Wat is er aan de orde? Tussen de oogharen door luisteren. Het horen, zien, voelen en aftasten. Luisteren voorbij naar dat wat er woordelijk gezegd wordt.
Die gewaar zijn.
Die in staat zijn in aanwezigheid op basis van innerlijk weten, lichamelijke en emotionele reactie te bemerken van dat wat er is. Het kunnen uithouden dat het is zoals het is, bij de ander en bij jezelf. En dat wat je gewaar wordt, kunt inzetten wanneer het gewenst is.
Die samen met de coachee op onderzoek kunnen gaan.
Uitnodigen, soms dwingend, om op onderzoek uit te gaan. Het onderzoek te faciliteren. En te blijven zoeken, ook wanneer het pijnlijk wordt. Er samen bij te kunnen blijven. In het zoeken kunnen richten op wat er hier en nu aan de orde is, waarbij het niet opgelost hoeft te worden. Het opbouwen van een relatie die dit zoeken mogelijk maakt. Een relatie waarin coach en coachee elkaar kunnen horen, volgen en verstaan. Waarbij beiden hun autonomie behouden. En dat het weten van de coach ondergeschikt is aan de zoektocht. Dat dit als het ware geparkeerd wordt.
Die in staat zijn perspectieven te zien.
Door het uit te houden binnen andere perspectieven, nieuwe perspectieven kunnen toevoegen, kunnen wisselen van perspectief en verschillende perspectieven naast elkaar kunnen laten bestaan. Hierbij gaat het om betekenis te kunnen geven, bevragen van de hoorbare perspectieven en de niet uitgesproken perspectieven. Het herkennen van verkokerde perspectieven en het samen met de coachee creëren van ruimte voor het toelaten van nieuwe en andere perspectieven.
Die in staat zijn te reflecteren.
Door te reflecteren op het eigen handelen en dit kunnen verwoorden en verantwoorden. Kunnen zien en verwoorden in hoeverre gehandeld is overeenkomstig de uitgangspunten van deze opleiding. Kunnen onderzoeken van de eigen praktijk en dit kunnen verantwoorden naar de gemeenschap van coaches en de coachcompetenties. Daarnaast het besef als coach, dat de eigen waarneming beïnvloed wordt door de eigen familiaire, culturele bagage en de grote verhalen. En dat je in staat bent andere perspectieven hierop toe te laten.