Bedrijfsactiviteiten
“Als we hard groeien doet het pijn”
Als ondernemer dromen we er van. Dat we een bedrijf starten dat een gat in de markt blijkt te bedienen en dat in een korte tijd een ongelooflijk succes oplevert. Een van onze opdrachtgevers heeft door een flinke dosis vertrouwen, lef, kennis en creativiteit zo’n ongelofelijke groei doorgemaakt. Niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit. Tegelijkertijd brengt een dergelijk groei natuurlijk uitdagingen met zich mee. Laten we het groeipijn noemen. Deze groeipijn uit zich vaak in het feit dat het aantal medewerkers zo hard groeit, dat mensen elkaar niet meer allemaal kennen en dat er verschillende afdelingen ontstaan. Deze twee zaken zorgen voor verwijdering van elkaar. Vaak begint dit fysiek, mensen werken op verschillende plekken op het terrein en zien elkaar niet meer dagelijks. Maar ook het elkaar niet meer ‘echt’ kennen en het hebben van verschillende specialisaties (vakgebieden) kan zorgen voor onbegrip. Wanneer we dit combineren met de drukte die snelle groei met zich meebrengt, dan kan dit leiden tot verslechtering van de samenwerking en werkplezier, terwijl het zo goed gaat met de organisatie.
Zo merkte onze opdrachtgever (productiebedrijf in de food-industrie) dit ook op. Zij waren er snel bij en kwamen met ons in contact. Het afgelopen jaar hebben wij verschillende groepen (bestaande uit medewerkers van allerlei afdelingen) begeleid / gecoacht. De wens: het versterken van de communicatie en de samenwerking. Door met elkaar stil te staan bij het verschil en het belang van het verschillend zijn te ontdekken, maar ook de moeite die dit met zich meebrengt – hebben deze groepen zich enorm ontwikkeld. En dit is merkbaar in het dagelijkse werk.
“Maar vroeger…”
De afgelopen jaren is voor veel bedrijven een zware tijd geweest. Gelukkig klimmen we nu weer uit een dal. Maar de bezuinigingen van de afgelopen tijd hebben geleid tot een andere manier van werken in veel overheidsorganisaties. Zo ook bij één van de grotere gemeenten in Nederland. Zij besloten overeenkomstig het beleid dat de organisatie anders ingericht moest worden. En dat zij veel meer dienstverlening aan de markt moesten gaan uitbesteden. Een begrijpelijke maar zeker ook ingrijpende stap. Eén van de afdelingen van deze gemeente bestaande uit zo’n 90 medewerkers had een hele zware tijd achter de rug. De verwijdering tussen de leiding en de medewerkers, maar ook tussen de verschillende teams op de afdeling was groot. En dit terwijl ze voor de uitdaging staan om zichzelf zichtbaar en bekend te maken binnen hun gemeentelijke organisatie. Het is een afdeling met een ongelofelijke expertise.
Op een zeker moment besloot de leiding van de afdeling dat externe begeleiding nodig was en zo kwamen ze met ons in contact. De leiding besloot na gesprekken met ons dat zij zelf eerst aan de slag moesten. We hebben hen gecoacht als team en hebben hen vervolgens ondersteund in de ontwikkeling van hun eigen begeleidingsvaardigheden. Dit, zodat zij ook zelf met hun afdeling aan de slag konden. Eén van de zaken waar de leiding over viel, is dat mensen elke keer opnieuw begonnen over vroeger en dat het toen beter was. Dit leidde tot een nog verdere verwijdering tussen het team en de leiding. Door in het nu te onderzoeken wat het verleden voor wijsheid bezat om nu en in de toekomst succesvol te blijven ontstond er nieuwe energie om er samen voor te gaan. Natuurlijk niet zonder horten en stoten. Geen enkele verandering is een glad lineair proces zonder hick-ups. Er waren veel stappen voorwaarts en ook velen terug. Maar door de manier waarop we met elkaar aan de slag zijn gegaan, bleken juist de stappen terug nog het meest waardevol.