Coachen in de transitionele ruimte
We willen iedereen die als professional of als vrijwilliger te maken heeft met begeleiding – of je nu coach, trainer, sociaal werker, psycholoog, docent, politieagent of arts bent, en of je nu individuele of groepsbegeleiding geeft – helpen om een ander, nieuw perspectief te krijgen op wat goede begeleiding is en hoe je dat vorm kunt geven op jouw manier.
Ondanks verschillen in wereldbeelden en werkelijkheden tussen jou en de cliënt kan er ruimte worden gecreëerd waarin je samen aan het werk kan; door ons de ‘transitionele ruimte’ genoemd. In deze ruimte is er plaats voor diversiteit, kwetsbaarheid, creativiteit en groei. Je ontdekt instrumenten en concepten die helpen om samen op zoek te gaan naar historische, familiale en culturele patronen. Je leert de eigen krachtbronnen en wijsheid van cliënten te faciliteren, aan te spreken en te onderzoeken, in plaats van oplossingen te bieden.
Coachen gaat niet over de expert zijn en weten wat goed is voor de ander. En als coach hoef je je leven niet perfect op orde te hebben, laat staan onder controle. Coachen vraagt de overtuiging dat de ander die gecoacht wordt, zelf de wijsheid in pacht heeft om het probleem of vraagstuk waar hij voor staat, op te lossen. Alleen kan hij of zij er nu even niet bij. Als coach help je de ander zijn eigen wijsheid weer aan te kunnen boren. Wat je te doen hebt, is echt naast de ander te blijven staan, ook als het moeilijk is. Hem te helpen zijn eigen wijsheid, de wijsheid van zijn familiale bagage, geschiedenis en zijn omgeving te benutten. Dit geeft ruimte, voor jou en voor de ander. Onze werkwijze is erop gericht een ieders wijsheid in te zetten, dit vind je terug tijdens de opleidingsdagen.
Na afloop van de opleiding is er een ruim vervolgaanbod met korte workshops en aanvullende trainingen. Ook kun je deelnemen aan een van de leergroepen COMMUNITY OF PRACTICE.
Folder Studiegids 2020-2021 Rooster 2020-2021 Literatuurlijst 2020-2021
Vrijstellingsverklaring